CARI BAHAN

Friday, October 13, 2017

PEMIKIRAN KASIM AHMAD

Kata sesetengah orang, Kasim Ahmad sudah mati. Maka, kita perkatakan sahaja yang baik-baik tentangnya. Usah lagi diungkit segala kontroversi yang dia timbulkan masa hidupnya. Nabi SAW mengingatkan dalam sebuah hadis agar menyatakan yang baik untuk orang yang telah mati kerana mereka telah pergi bertemu Allah membawa segala apa yang mereka buat. Usah lagi dicemarkan lidah kita dengan memakan dagingnya.

Memang! Demikianlah jika orang sudah mati meninggalkan dunia fana ini. Kita tidak perlu sebut kejahatannya. Bahkan sebutlah kebaikannya.

Namun, saranan dalam hadis itu adalah untuk orang yang mati membawa bersaqmanya dosa-dosanya yang bersifat peribadi. JIka dia mati membawa dosa umum yang membabitkan ornag ramai, ada hadis lain yang membenarkan menyebutkan kejahatannya.

Di kalangan manusia, ada yang mati meinggalkan contoh yang jahat dan diikuti orang. Termasuk yang meninggalkan ajaran, pemikiran dan tauladan buruk yang dianut orang. Jika tidak boleh menyebut hal-hal kejahatan yang ditimbulkannya, bagaimana hendak memberhentikan pengaruh pemikirannya. Maka, hendaklah diterangkan bahaya pemikirannya dan itu tidak dapat tidak melainkan menyebutkan tentang si folan itu.

Pemikiran Kasim Ahmad dalam soal hadis, otoriti ulama, tafsir Al-Quran dan pelbagai lagi adalah menyalahi pegangan Jumhur Ummah. Bahkan dia membawa alirang yang menyanggal perkara-perkara yang sudah dipegang ummat tanpa pertikaian. Maka hal tersebut perlu diperjelaskan kepada masyarakat dan diterangkan kesesatannya.

No comments: