CARI BAHAN

Saturday, October 21, 2017

Taubat yang majhul

Orang Islam, kalau mahu bertaubat, tak payah pergi cari ulama untuk membuat pengakuan. Dalam hatinya ada harapan terhadap Tuhan. Ungkap penyesalan dalam munajat bersama Tuhan. Tidak perlu cari ustaz, pagawai pejabat agama maupun ulama-ualama terkemuka untuk bertaubat. Malah, para ulama itu sendiri memrlukan taubat sebagaimana para pendosa perlukan taubat. Antara Allah dan hambaNya, tidak perlu ada peraih agama yang mengaut keuntungan kedudukan dan penghormatan.

Kerana itu, jika anda melihat seorang yang telah melakukan dosa masa lalu dan dosa itu telah menjadi sejarah, jangan lagi ditanya kepadanya. Sudahkah anda bertaubat. Pertanyaan sedemikian boleh sahaja dijawab dengan mudah. Kalau aku beertaubat, perlukan kamu tahu. Apabila si pendosa telah tinggalkan perbuatan angkaranya dan sedang berbuat baik, itulah tandanya sedang bertaubat. Orang yang tidak pernah rasa berdosa, dan tidak pula berbuat baik pada masa sekarang, itu lebih teruk daripada pendosa tadi.

Allah taala yang memiliki pengampunan dan keampunan itu tidak di'subkontrak' kepada ssesiapa di kalangan manusia yang tidak pernah maksum.

Berdoalah agar Tuhan mengampunkan diri sendiri. Setiap diri punya dosa dan sifat kibriya' dalam diri selalu menghasut kita hingga lupa bahawa kita insan berdosa.

No comments: