CARI BAHAN

Friday, May 12, 2017

Goyang sampai jatuh.

Hari ni nak buat kiasan sikit. Siapa faham, fahamlah. Siapa tak faham, sudahlah. Baca dan lupakan sahaja. Berbahasa kiasan ni hanya sekadar menpertajamkan otak. Kalau yang otak tajam, dapat faham. Tapi kalau beritahu orang bahawa dia faham, jadilah pula tumpul. Sebab itu, ada perkara yang bila kita faham, kita diamkan sahaja. Biar ia menjadi nota hati yang disimpan.

Ada seorang sedang duduk celah dahan pokok. Hari itu ada permainan rakyat. Permainan ini dianjurkan 2 tahun sekali sahaja dalam negeri. Dalam permainan ini, orang yang duduk celah dahan itu perlu dijatuhkan ke bawah dengan usaha gigih pencabar menggoyangkan pokok itu dengan kudratnya. Kalau berjaya, orang itu akan mendapat hadiah piala pusingan. Dua tahun kemudian, dia pula akan dicabar dengan hal yang sama.


Namun, sekali peristiwa, dalam satu pesta permainan rakyat itu, telah berlaku khilaf daripada kebiasaan. Ketika juara menanti itu sedang berkapok celah dahan, memegang erat cabang kiri dan kanan, seorang pencabarnya pun memulakan aksi. Tetapi aksinya sangat misteri. Waktu dipegangnya batang pokok untuk menggoyang, keluarlah semut kerengga berjejeran dari bawah lengan bajunya. Semut kerangga itu merayaplah ke atas pokok dan mengerumuni serta menggigit sang juara menanti. Ketika itulah sang pencabar menggoyang sekuat hatinya. Lalu jatuhlah si juara menunggu itu.

Saking tidak puas hati, juara menunggu yang jatuh itu pun merajuk dan pergilah dia meninggalkan negeri yang mereiah dengan pesta permainan rakyat itu. Dia tidak puas hati kerana ia dijatuhkan dengan helah anak kerengga sedangkan belum pernah kaedah itu digunakan dalam permainan rakyat itu sebelumnya. Orang ramai mentertawakannya. Sang pencabar bercekak pingang bangga kerana berjaya.

Para penonton tidak tahu cerita anak kerengga itu. Hanya ada bisik-bisik yang berlegar. Apa yang penonton tahu, juara menanti sudah jatuh dan dia kalah. Ketika sudah tekalah dengan cara itu, juara yang tewas itu pu pergilah meninggalkan kelompok itu dengan malu. dan terhina.

Lain tahun, dibuat lagi pemainan rakyat seumpama itu.Juara lepas kekal tidak bercabar. Tak siapa mahu mencabar. Selain pokok tempat dahannya duduk itu makin kukuh, para pencabar tidak yakin dengan kudrat masing-masing. Tetapi, agar kemeriahana pesta permainan rakyat itu terasa, dibukalah cabaran yang lebih kecil. Satu pokok yang lebih kecil, ada tiga orang johan menunggu di atasnya berkapok menunggu dijatuhkan. Seorang tampil menggoyang pokok tapi tidak jatuh.

Sang pencabar yang gagal pun tersenyum. Dia teringat sang juara yang terjatuh beberapa tahun lepas semasa permainan rakyat. Muka masam dan merah muka kerana geram dan marah.

" Aku bukan seperti juara yang tewas...aku masih boleh tersenyum walau gagal...", kata sang pencabar yang gagal itu.

" Aku tidak akan tinggalkan negeri ini...".

No comments: