CARI BAHAN

Tuesday, May 30, 2017

PANGLIMA

Pada satu tahap, dalam sejarah negara Malaysia yang merdeka, ada satu jawatan yang dinamakan panglima. Pada sangkaanku, panglima itu seornag pahlawan dalam kampung yang handal bersilat. Namun, kata bapa mentuaku, Yahaya bin Saud, tidka semua panglima tahu bersilat. Beliau menyebut contoh seorang panglima di kampung Barokhas, kampungnya sendiri. Iaitu Panglima Syed Omar, bapa kepada Syed Ibrahim. Beliau bukanlah seorang tahu ilmu silat. Namun, dia menjadi panglima.

Jawatan Panglima  adalah di bawah penghulu. Susun atur hierakinya ialah Panglima bertanggungjawab kepada penghulu, manakala penghulu bertanggungjawab kepada DO. DO pula bertanggungjawab kepada Menteri Besar dan Menteri Besar kepada Sultan.

Jawatan Panglima muncul hanya satu kali dan tidak pernah muncul lagi setelah pemegangnya meninggal dunia. Pada zaman Ustaz Azizan menjadi MB Negeri Kedah, belia berhasrat untuk mewujudkan jawatan panglima tetapi cadangannya itu tidak terlaksana. Lalu diwujudkan MCKK menggantikan JKK yang menjadi jawatan proaksi kepada kerajaan persekutuan dalam kerajaan negeri yang diperintah oleh parti pembangkang.

No comments: