CARI BAHAN

Tuesday, May 30, 2017

BAZAR RAMADHAN

Setiap tahun bazar Ramadhan dikerumuni orang ramai. Sejak lepas Zohor sudah ada yang berjualan. Ada pula yang membelinya. Di sesetengah tempat, sebelum Zohor sudah mula berniaga. Ada juga celapak awal membelinya. Hanya Allah yang maha mengetahui rahsia di sebalik semua itu.

Aku menjengok juga Bazar Ramadhan di Kuala Nerang. Orangnya ramai macam tahun-tahun lepas juga. Ke hulu hilir menengok gerai jualan, akhirnya aku beli kuih RM3.00 dan buah laici RM10.00. Aku kurang gemar makan makanan yang dijual di bazar Ramadhan. Kerumuanan ramai orang menyebabkan aku rasa ualiti makanan itu tidak terjaga. Pada hematku, penyediaan makanan di bazar dibuat demi mengautkan keuntungan dan dalam situasi tersebut, tentunya mutu makanan tersebut tidak berapa baik.

Aku lebih suka beli bahan mentah dan bawa balik. Isteri masak di rumah lebih baik daripada memburu jualan di bazar Ramadhan.


No comments: