CARI BAHAN

Tuesday, July 05, 2016

KORBAN POLITIK.

Hidup itu putaran roda. Telah lama pun pujangga silam bermadah demikian. Putaran itu nampak jelas dalam dimensi hidup yang pelbagai. Paling ketara dalam sepak terajang politik.

Kelmarin, ada orang merasa selamat ketika olak dan ombak politik membadai. Hari ini, rupanya dia sendiri juga karam. Ada kembiri politik yang sedang ketawa dan bertepuk tangan pula. Satu saat, mereka juga mungkin akan terbungkam dalam arus ganas politik.

Telah tumpas jaguh-jaguh yang tangguh. Ketika rebah watak-watak kecil biasa, apalah hendak diherankan. Itulah hukum permainan sandiwara politik.

Tiada yang namanya setiakawan. Tiada yang namanya tulus dan lurus. Ketika peluang menampakkan ruang, ia segera direbut. Khianat dan bengkok adalah asam garam. Hari ini kawan, esok adalah musuh. Berpolitik dengan setiakawan menempa kecundang. Jika tulus dan lurus, akan dihumban arus.

Telah karam ramai orang kerana kebuasan dunia politik!

Pernahkah anda dengar bagaimana halnya seorang Khalifah Bani Umayyah, Abdul Malik bin Marwan ketika dilantik menjadi khalifah. Ketika datang khabar lantikan, dia sedang dalam gelutan dunia ilmu dengan kitab-kitabnya dan merupakan ulama besar di Kota Madinah. setelah itu dia telah menanggalkan pakaian fuqahanya kerana sibuk menjunjung mahkota umara.

TSMY, Shafie Afdal, Mukhriz Mahathir adalah sedikit petunjuk kecil untuk kita melihat keganasan sandiwara politik yang turun naik. Sebelumnya telah kita lihat yang lebih jaguh daripada mereka dimungkiri dalam permainan sadis serakah politik.

Jangan ketawa dan usah menangis!

No comments: