CARI BAHAN

Thursday, July 07, 2016

HARI RAYA PUASA PERTAMA.

Ramai sekali orang kirimkan kad ucapan "SELAMAT HARI RAYA" laman muka buku masing-masing. Aku tidaklah. Pertama tidak tahu nak design kad raya macam mereka. Keduanya, aku tidak suka post gambar sendiri. Apa lagi keluarga. Aku cuma suka post tulisan.

Hari raya pertama ini, aku mulakan dengan solat hari raya di masjid Salamah, Kg Barokhas. Tahun ini aku malas solat Hari Raya di Kg Datuk kerana aku tidak berapa suka dengan kebiasaan di buat di masjid Kg, Datuk iaitu membaca Yaseen selepas selesai acara Solat Hari Raya.


Dulu-dulu, zaman tok nenek. lepas solat hari raya, mereka akan pergi kubur dulu. Adalah diikuti oleh anak cucu beberapa lama. Sekarang, anak cucu pun sudah tidak lagi meneruskan. Bila sudah tidak teruskan, dicipta lagi satu cara supaya oorang bersedekah pahala kepada arwah-arwah pada hari raya, iaitu dengan buat majlis baca yaseen beramai-ramai di masjid lepas solat hari raya

Aku tidak menolak sedekah pahala. Boleh buat masa lain. Yang dibuat malam jumaat itu, ikut sukalah. Tapi yang dibuatnya pada hari raya, apasal? Ada keutamaan ke?

Manusia memang suka mencipta. Tapi yang silapnya bila mencipta sesuatu yang berkaitan dengan ibadat dan cara taqarrub. Kalau mahu cipta hal ehwal dunia, oklah. Memanmg bagus jika ia baik pada pandangan mereka. Tapi, cipta adat kebiasaan yang berkaitan ibadat dan sesuatu yang difahami sebagai ibadah, ini boleh memberi kesan buruk kepada keluasan Islam yang telah dibawa oleh Kanjeng Nabi!
 
Dipost dalam " Travelog Musafir"

No comments: