CARI BAHAN

Sunday, July 17, 2016

Erdorgan dan Gulen

Musuh Erdorgan pelbagai. Golongan Kemalis memang tidak menyuakainya. Namun golongan Islamis juga ada yang tidak menyukainya. Khabarnya ada krisis antara Erdorgan dan Gulen, seorang tokoh disegani asal Turki.. Itu biasalah dalam dunia politik. Sedangkan dalam dunia ualama pun saling bersengketa. Apa yang mahu direbutkan dalam dunia ilmu oleh para ulama? Kita fikir, antara ulama patut bersatu dan berbaik-baik. Namun, itu tidak berlaku. Ulama-ualama yang bergelumang dalam lautan ilmu pun ada percakaran.


Apatah lagi politik. Politik adalah alat merebut tahta. Manusia memang sanggup berbunuh kerana merebut hal yang satu ini. Tahta. Korban perebutan tahta lebih banyak daripada korban perebutan wanita. Juga lebih banyak daripada korban perebutan harta. Sepanjang sejarah manusia, telah banyak sangat orang yang menjadi korban perebutan harta.

Itulah pergaduhan politik merebut tahta! Merebut posisi dan kedudukan dalam kekuasaan atau pemerintahan.

kalau Erdorgan yang berkuasa dimusuhi oleh golongan Islamis seperti pengikut Gulen, itu juga biasa. Sejarah sudah menunjukkan semisalnya sepanjang lembaran zaman.

Macam-macam alasan orang yang menyepetkan mata kepada Erdorgan. Ada yang yang beralasankan kerana dia tidak cukup Islamis. Dia tidak melakukan sepertimana yang diharapkan, Menegakkan daulah Islam di Turki atau menerapkan Syariah di tanah warisan khalifah itu. Ada yang memusuhinya kerana bimbang melihat kebangkitannya yang dijangkakan akan menuju ke arah kediktatoran.

Hairan juga melihat orang yang membayangkan demikian. Erdorgan bakal menjadi diktator jika dibiarkan terus berkuasa. Barangkali dia lupa bahawa Turki telah diperintah secara diktator oleh tentera bersilih ganti dalam era republik ini. Kini bangkit Erdorgan atas suara rakyat, lalu dibayangkan Erdorgan akan menjadi diktator.

Biarlah dia menjadi diktator jika itu caranya melawan diktatorship yang sedang membelenggu Turki dalam era pasca khilafah runtuh. Biarlah. Itulah pertembungan politik. Itulah kebijakan politik yang sedang dibawanya. Ia telah banyak menuai hasil. Bahkan Turki telah manjadi harapan kalbi ramai mustad'afin yang ada seantero dunia.

Jangan bawakan masalah Gulen yang punya khilaf dengan Erdorgan. Gulen bukan pemegang kuasa. Dia hanya berpengaruh. Yang akan mencorakkan Turki adalah yang memegang kendali kuasa.

Sebuah laman web portal "Al-Arabi" menuliskan Gulen sebagai "Sofiy Khumaini Turkiy". Erdorgan tidak digemari otak Syiah tetapi orang seperti Gulen, otak Syiah meraikan!.

Ini hanya sebuah tulisan persepsi sepintas lalu.

No comments: