CARI BAHAN

Tuesday, February 10, 2015

Buang dinasour ganti dengan aligator.

Seruan Dr. Maza agar para dinasour politik disingkirkan dari persada politik dan digantikan dengan muka baru sememangnya satu impian politik yang muluk. Namun, ia bukan satu idea yang praktikal dan mudah untuk dilaksanakan. Jika politik itu sebuah kerjaya, mungkin idea itu bernas. Namun, jika politik itu jadi sebuah perjuangan, maka perjuangan tidak menamatkan hayat dinasournya.

Secara gampang lontaran Dr. Maza itu dapat dilihat merujuk kepada keberadaan berterusan Anwar Ibrahim dalam pesada politik. Itu mungkin merimaskannya. Namun, dinasour politik juga akan melibatkan TGHH, TGNA, Dr. Mahathir dan ramai lagi veteran politik yang masih bergiat di arena politik.

Kerana politik itu adalah dakwah bagi sesetengah orang, aku tidak menyetujui melebelkan semua orang lama dalam medan politik sebagai dinasour. Bukan hanya persaingan politik yang mengkucar kacirkan manusia, persaingan dalam dunia keilmuan juga memporakperandakan manusia. Jika dalam politik ada dinasour, dalam bidang agama juga akan ada dinasour.

Seruan supaya para dinasour berundur juga perlu diandalkan untuk para agamawan tua yang kini sedang berpaut ditali pemerintahan sebagai mufti, yang dipertua majlis dan sebagainya. Berikan peluang untuk muka baru.

Jika penglibatan jadi jalan cari makan, memang wajar disebut dinasour, Tapi jika penglibatan, dalam bidang apa pun, adalah untuk perjuangan, maka tidak haruslah pelakunnya digelar sebagai dinasour. Satu saat, bila kita tua, anak muda lain akan memanggil kita sebagai dinasour.

Jika saat itu kita seorang tua yang menjabat jawatan sebagai Yang Dipertua Yadim, mufti atau apa sahaja seumpamanya, relakah kita disebut sebagai dinasour.

"wahai dinasour...minggirlah, biar kami pula mengambil tempatmu!"

Satu masa kelak, kita bakal menjadi tua dan berubah jadi dinasour.

No comments: