CARI BAHAN

Sunday, February 08, 2015

Hilang keselamatan diri.

Kita sedang melintasi hari-hari yang penuh misteri. Dunia menapak ke hari-hari yang kian renta. Dua hari lepas, seorang gadis dibunuh. Namanya Shuhada. Kita dengar mengenainya dan dia disebutkan ramai orang sebagai gadis yang baik.

Tapi dia dibunuh orang.

Dunia menuju hari-hari akhir. Salah satu ciri dunia akhir zaman adalah banyak terjadinya pembunuhan. Banyaknya pembunuhan itu, hinggakan seorang yang membunuh tidak tahu kenapa dia membunuh. Mangsa juga tidak tahu atas kesalahan apa dia dibunuh.

Nabi SAW bersabda:

وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَيَأْتِيَنَّ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لا يَدْرِي الْقَاتِلُ فِي أَيِّ شَيْءٍ قَتَلَ , وَلا يَدْرِي الْمَقْتُولُ عَلَى أَيِّ شَيْءٍ قُتِلَ

Demi Yang jiwaku di dalam kekuasaanNya, akan tiba satu zaman ke atas manusia, sang pembunuh tidak tahu apa sebab dia membunuh dan mangsa yang terbunuh pun tidak tahu kenapa dia dibunuh.
(Hadis Riwayat Muslim)

Suasana ini menggambarkan hilangnya rasa selamat dalam kehidupan. Hilangnya rasa selamat ini adalah petanda sirnanya pemerintahan yang diberkati. Ini dapat difahami daripada hadis nabi yang menyatakan bahawa pada saat Islam memerintah di dunia, seseorang boleh berjalan dari San'a ke Hadhramaut tanpa rasa bimbang. Hatta, kambing pun tidak risaukan ganasnya serigala.

No comments: