CARI BAHAN

Tuesday, February 10, 2015

Anwar dijatuhi hukum bersalah.

Pada hari ini, Anwar Ibrahim diputuskan bersalah oleh Mahkamah Rayuan. Keputusan ini, barangkali tiada lagi signifikannya bagi sebilangan orang. Mereka sudah letih bergelut dengan Isu tuduhan liwat terhadap Anwar Ibrahim. Ia sudah berlarutan lebih 15 tahun dan seperti tiada akhirnya. Dari isu keadilan sejagat dan soal hak, ia kini terperosok menjadi soal peribadi Anwar Ibrahim. Demikianlah tanggapan sebilangan orang. Ada yang masih setia dan ada juga sudah berpatah arang. 

Dunia memang tidka akan menyelesaikan semua persoalan. Kalau soal keadilan dapat ditegakkan secara tuntas, bukan lagi dunia namanya. Baki dan sisa keadilan itu akan dicernakan pada hari muka di depan mahsyar Allah SWT.

Dunia ini pula hanya pusingan roda. Pada satu ketika, akan ada lagi mangsa yang dihadapkan dengan tuduhan liwat. Ketika itu mungkin syeikh dan maulana mana. Pada saat sudah ada precedent bagi kes untuk menyimpulkannya sebagai persoalan peribadi, pada hari tersebut pun akan berlaku yang sama. Ketika itu, anda akan mendapati diri anda tidak dibela dan anda akan mengeluh. Padahal orang lain akan berkata: "Itu soal peribadi kamu!".

No comments: