CARI BAHAN

Saturday, September 07, 2013

MEMBENIH GENERASI PERJUANGAN

Manusia tidak dilahir ke dunia lalu menjadi baik dengan sendirinya. Dari saat dia dilahirkan, seseornag itu akan melalui tahap-tahapnya sehingga ia mampu teguh berdiri laksana pokok yang kemudiannya dapat menghasilkan buah. Allah menceritakan bagaimana proses kelahiran generasi pejuang agama Allah yang dibina oleh Rasulullah SAW yang kita sebut sebagai Sahabat. Allah membuat perumpamaan mereka itu seperti menanam pokok. Firman Allah SWT:

مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا

Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka. kamu lihat mereka ruku' dan sujud mencari karunia Allah dan keridhaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud. Demikianlah sifat-sifat mereka dalam Taurat dan sifat-sifat mereka dalam Injil, iaitu seperti tanaman yang mengeluarkan tunasnya, maka tunas itu menjadikan tanaman itu kuat lalu menjadi besarlah dia dan tegak lurus di atas pokoknya. Tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya Karena Allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir (dengan kekuatan orang-orang mukmin). Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh di antara mereka ampunan dan pahala yang besar.
(Surah Al-Fathu: Ayat 29)

Sebatang pokok yang tumbuh bermula dari proses menanam. Dari menanam, ia tumbuh tunas. Tunas menjadi pokok dan pokok itu menjadi besar dan lurus sehingga mengkagumkan orang-orang yang memerhatikannya.

Demikianlah seorang kader perjuangan. Setiap dari orang Islam yang mencintai Islam hendaklah punya wawasan mengkaderkan generasi penerus perjuangan hidup berlandaskan Islam di muka bumi. Jangan biarkan diri menjadi pokok yang tidak membuahkan hasil. Sebatang pokok yang dulunya kecil, hendaklah menjadi kuat dan menjulang di atas akar yang kukuh. Jangan lepaskan pegangan kepada akar kerana jika demikian, pokok sebesar mana pun akan tumbang menyembah bumi.

Ayat 29 Surah Al-Fathu ini merupakan penekanan tarbiah. Manusia perlu ditarbiah agar kemunculan pelapis adalah berhubung dengan akar perjuangan. Pelapis yang muncul tanpa berasas akar tunjang akan menjadi tumbuhan menjalar laksana "kacang gila" yang memang menutup permukaan bumi tetapi merosakkan proses menumbuhan tumbuhan kekar lain.

Justeru, didiklah generasimu agar menjadi pelapis dan kelak mereka akan menjadi pokok-pokok kekar yang mengkagumkan.

No comments: