CARI BAHAN

Saturday, September 28, 2013

Aku bukan Ayatullah!

Aku memetik hikmah yang hilang
dari kelompok orang-orang sumbang
ketika para wali banyak temberang
kerana rela ditunggang belakang
oleh para penguasa jalang.

Aku meniru cakar harimau
ketika kucing hanya pandai mengiau.

Aku memetik muzik Sunan Kalijaga
pada saat lagu Solawat menambah lena.

Membaca karya Goldziher
bukan menjadikan aku meremehkan karya As-Syafie.

Jika aku menyebut Bin Baz
Orang kata aku Wahabi
Jika Aku memuji Syazili
Orang kata aku Sufi
Jika aku kagumi Ossama
Orang kata aku Teroris.
Jika aku doakan Mat Indera
Aku dituduh komunis pula
Aku Sebut Khomeni
Aku dikata Syiah.

Mereka yang menyanjung Henrey Gurney
Tidak dituduh penjajah celaka
Mereka yang memetik teori Machiavelli
tidak dikatakan sekular
Orang yang mendengar titah Barack Obama
tidak pula dinista agen Amerika.

Aku bukan Ayatullah
menyanyikan syair ratha' Hasanain
Kagumi selendang toyalisah Asfahan

Taqiah!
Begitu pula melantun kesimpulan
setelah letih mengorek dalil
tiada umpan mengena kail.

No comments: