CARI BAHAN

Friday, July 05, 2013

Baik dan jahat bersaing

Masalahnya ialah bila anda jadi orang baik. Bila anda jadi orang baik, orang jahat tidak suka. Orang jahat hanya mahu orang jadi jahat macam mereka. Kalau ada orang baik, kejahatan mereka akan tergugat. Agar kejahatan mereka terus lestari, biarlah semua orang jadi jahat.

Ada sekumpulan polis JPJ buat roadblock. Semasa roadblock tersebut, bos di lokasi tersebut berpakat dengan anak buahnya agar para pesalah lalu lintas yang mahu membayar supaya tidak disaman, boleh ambil bayaran tersebut. Tetapi hendaklah dibuat secara senyap. Tapi, ada pula anggota di lokasi yang tidak mahu terlibat dan menentang pula agenda busuk bos dan anak buah brengset yang lain itu. Apa akan jadi? Anggota yang mahu jadi baik dan menolak rasuah itu pun akan ditentang oleh semua anggota yang lain. Anggota lain akan membentuk ahzab untuk menjatuhkan anggota yang bersih itu. Tibdakan yang dilakukan hanyalah untuk mempertahankan legasi kejahatan yang mereka lakukan.

Demikian pula, kalau dalam sekumpulan orang baik, ada pula yang jadi jahat, dia akan dikutuk dan dicela. Katakan dalam sebuah pasentren yang mengajarkan ilmu Tauhid berasaskan sifat 20, ada pula yang menyongsang menyebarkan ilmu tauhid cara salafi. Tentu yang membawa cara salafi itu ditentang habis-habisan. Malah, kalau sebaliknya pun,  akan terjadi hal yang sama juga.

Masih ingatkah perkataan kaum nabi Lut setelah mereka tidak ada lagi hujah melawan nabi Lut. Mereka berkata:



No comments: