CARI BAHAN

Thursday, April 11, 2019

Krisis Bendahara dengan anak Raja

Tiba-tiba aku teringat kisah dalam sejarah itu. Kisah Tun Besar dibunuh oleh anak raja Melaka bernama Raja Ahmad. ianya akibat yang remeh sahaja. Bola raga yang dimainkan oleh Tun Besar bersama kawan-kawan terpelanting kena kepala anak raja itu. Jatuh destarnya. lantas kerisnya dihunus dan dibunuhnya Tun Besar itu. Tun Besar itu pula anak bendahara Melaka. 

Bendahara Melaka yang anaknya mati dibunuh bakal raja Melaka itu penyabar juga orangnya. Tapi siasatnya dalam dan penuh cermat. Dengan kebijaksanaannya, Raja Ahmad itu tidak dapat jadi raja Melaka. Dia dihantar menjadi raja dinegeri ulu banat sana. Sesuai dengan sifat buasnya itu, jadilah raja negeri yang semak dan mundur. 

Apakah Bendahara Malaysia hari ini dapat berbuat sebijak bendahara Melaka itu. Ada anak raja satu negeri, banyak menimbulkan susah buatnya dalam mentadbir negara. Kelak, bila anak raja itu naik tahta negeri itu, bagaimanalah?Susahlah pentadbiran persekutuan hendak mengatur tadbir negeri. Kacaulah susun atur sistem bernegara. Sekarang ini pun , di waktu Sultan yang ada memerintah, hubungan renggang itu sudah terlihat.  Ada persaingan politik antara sang bendahara agung dengan raja di sebuah negeri. 

Nampaknya, ilmu siasat politik bendahara perlu dikeluarkan habis. Rakyat jelata bakal menyaksikan saiapa yang akan di atas. Siapa yang dapat mengalahkan siasat siapa. Bendahara itu bukan calang-calang juga orangnya. Politiknya cerdik sekali. Besar kemungkinan, anak raja dan ayahnya bakal terhimpit ke tepi.

No comments: