CARI BAHAN

Sunday, August 30, 2015

Manusia dipengaruhi angkubah.

Manusia adalah makhluk yang sentiasa berubah. Dari air mani jadi 'alaqah dan kemudian jadi mudhghah sebelum menjadi janin. Sesudah itu lahir jadi bayi, kanak-kanak, remaja, dewasa, tua dan akhirnya jadi debu tanah yang bekecai bergaul dalam bumi.

Seperti fizikal menerima perubahan, mental juga berubah. Satu aspek mental yang paling terdedah kepada perubahan adalah pemikiran. Dulu lain yang yang difikirnya, tetapi sekarang lain pula. Perubahan pemikiran bukanlah satu yang keji dan bukan tanda tidak istiqamah. Ia adalah tanda bahawa yang berubah itu manusia dan bukan sebongkah batu.


Sebongkah batu pun berubah bila masa beredar lama...

Kerana itu, aku menulis ringkas sebelum ini tentang angkubah dalam kehidupan. Bila angkubah berubah, berubahlah kita.

Baru tahun lepas, Tun Dr. Mahathir melarang acara demonstrasi dan menyifatkannya sebagai merenggut hak rakyat majoriti. Ketika itu hati dan jiwanya masih menyimpan harapan yang baik buat pemerintah yang ada. Tetapi, ketika Bersih 4 kemarin, dia hadir dan memberi semangat dan berkata " teruskan...teruskan".

Apa ini?Kenapa berubah sikap?Kenapa sokong dmonstrasi yang pernah ditentang. Tidak lain kerana wujudnya angkubah. Sedia berubah mengikut angkubah adalah tanda masih ada sifat manusiawi yang menjadikan akal fikiran sebagai kayu ukur.

Kerana itu juga, aku tidak menyalahkan pelakun-pelakun watak dalam pentas politik yang berubah. Kemarin kata lain, hari ini kata lain. Kemarin bersama, hari ini menukar haluan. Disebabkan manusia makhluk yang sentiasa berdepan dengan angkubah, kita tidak boleh memaksanya untuk kaku beku pada posisi sebelumnya.

Berubah bukan semutlaknya tanda hilang istiqamah. Istiqamah pula bukan berdiri kekar menepis segala lintasan, godaan dan hasutan. Bukan. Istiqamah adalah mencari dan memasakkan keyakinan benar yang diyakini serta memperjuangkannya.

No comments: