CARI BAHAN

Saturday, November 09, 2013

ISTITABAH HATIJAH AAM

Khabarnya, semalam, Hatijah Aam telah mengisytiharkan taubat di satu majlis anjuran Jabatan Agama Islam Selangor. Beliau memimpin seramai 300 pengikutnya menyatakan penyesalan atas apa yang terjadi.Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Datuk Othman Mustapha, ketika mengomentari  hal tersebut menyerus agar Hatijah Aam kebali ke arus perdana termasuk sistem pendidikan. Kesesatan yang diakui itu bermakna aktiviti yang dilakukan selama ini adalah menyimpang termasuk perniagaan dan pendidikan yang dijana oleh kelompok Global Ikhwan Sdn. Bhd.

Apapun, dalam soal pendidikan arus perdana yang disarankan itu, bukan sahaja bekas pengikut Al-Arqam yang mempunyai sistem pendidikan sendiri. Pas, ABIM, JIM dan banyak lagi pertubuhan Islam menjana sistem pendidikan sendiri. Tidak harus digambarkan bahawa pendidikan arus perdana sebagai lurus dan pendidikan kelompok itu menyimpang.

Kepelbagaian sistem pendidikan yang diurustadbir oleh jemaah Islam dan NGO merupakan kekayaan khazanah pendidikan Islam.

No comments: