CARI BAHAN

Saturday, November 16, 2013

BAHASA ISTANA

Saranan Dr. Syed Husin agar bahasa istana dimansuhkan kerana ia merendahkan martabat manusia dan menggambarkan mentaliti hamba di kalangan rakyat. Walau bagaimanapun, GAPENA (Gabungan Persatuan Penulis Malaysia menolak saranan tersebut dan menganggapnya sebagai memperlekehkan institusi raja yang merupakan warisan orang Melayu.

Saranan Syed Husin tersebut merupakan suara hati ornag Melayu masa kini yang tidka rela lagi diri mereka diletakkan di bawa kasta golongan bangsawan istana sehingga membahasakan diri dengan bahasa-bahasa yang menghina diri seperti "patik" yang bermaksud anjing dan ke "bawah duli" yang bermaksud "ke bawah debu tapak kaki". Sudah tentu bangsa Melayu hari ini bukan lagi seperti bangsa Melayu zaman silam yang berjiwa hamba dan bermentaliti feudal.

Dalam arus angin demokrasi yang telah bertiup kencang, orang Melayu inginkan perubahan. Perubahan tersebut pula mahu dizahirkan dalam segenap aspek kehidupan, termasuk dalam berbahasa. Bahasa antara rakyat tidak lagi harus dibezakan antara keluarga besar bangsa rakyat Malaysia dengan kerabat istana yang segelintir cuma.

Penolakan GAPENA tersebut mungkin didasari oleh ketakutan hilangnya warisan bangsa Melayu yang berkisar mengenai raja-rajanya. Biar apapun, institusi raja-raja Melayu dengan pakej adat istiadatnya akan dipertahankan. Cuma, persoalannya, bagaimana mampu dipertahankan. Jika soal bahasa itu yang mahu dipertahankan, boleh sahaja diteruskan. Kalangan rakyat marahaen tidak boleh lagi dipaksa menggunakan bahasa istana. Rakyat bebas menggunaka bahasa apapun yang mereka mahu pakai.

"You sekarang pakai kereta apa?", seorang rakyat biasa bertanya kepada seorang putera Sultan satu negeri.

" Beta sekarang pakai Porshe", jawab putera itu sambil menegakkan dadanya, bangga sebagai raja Melayu.

Satu bahasa hanya akan kekal jika rakyat mempertahankannya.

No comments: