CARI BAHAN

Thursday, November 07, 2013

Bukan masalah dalaman

Seorang pemimpin tempatan PKR, dalam menghadapi humiliasasi lantara pengkhinatan ADUN PKR Kedamaian, Jeremy Malazad yang bertindak keluar parti dan mengisytiharkan bebas dan menyokong Barisan Nasional, menagatkana itu merupakan masalah dalaman PKR. Dalam Pakatan Rakyat, tidka harus dikatakan itu masalah dalaman sesebuah parti kerana yang memenangkan ADUN tersebut bukanlah para pengundi yang hanya menyokong PKR. Perbuatannya itu bukan sahaja menimbulkan kekecewaan kepada ahli PKR yang setia, tetapi juga menyimbah api kemarahan kepada ahli PAS, DAP dan individu lain yang telah memberikan undi kepadanya dengan semangat 'Ini Kalilah".

Sikap ADUN tersebut memang bacul dan tidak berjatidiri. Entah kenapa PKR sangat bernasib malang dan melakukan kesalahan yang sama berulang kali. Kes ADUN atau ahli Parlimen lompat parti ini telah pun berlaku sebelum PRU 13 hari itu dan kini, selepas PRU 13, ia tetap terus berlaku. Apakah tidak pernah diwujudkan mekanisma menghalang wakil rakyat yang mewakili parti daripada melompat parti.

Dalam hal ini, rekod PAS kekal bersih kerana belum pernah ada seorang wakil rakyat PAS yang melompat parti. Kalau ada pun, ianya kes Ibrahim Ali. tetapi beliau bukanlah wakil rakyat PAS pada hakikatnya. Dia hanya dibenarkan menggunakan lambang pas dan secara kes khas dan dia bukan ahli PAS.

Pengkhianatan mana-mana calon yang dmanahkan oleh majlis kepimpinan Pakatan Rakyat adalah pengkhianatan kepada semua pengundi dan ia bukan "internal problem" sebagaimana yang didakwakan.




No comments: