CARI BAHAN

Tuesday, April 16, 2024

Kes tidak mahu angkat tangan berdoa buat YDPA

 Tidak mahu berdoa untuk sesiapa, termasuk buat ibu bapa sendiri, itu pilihan masing-masing. Demikian, mengenai ketidakmahuan seorang yang baru-baru ini mengangkat tangan berdoa buat YDPA dalam Khutbah Jumaat, itu adalah pilihannnya sendiri. Tidaklah doa itu untuk faeah orang yang didoakan, tetapi untuk faedah sendiri sendiri. Satu doa yang dirafakkan, jika ikhlas, insya Allah makbul. Jika tidak ikhlas, ia jadi seperti dabu yang berhamburan.

Namun, menecritakan perbuatan sendiri tidak mahu berdoa untuk YDPA adalah mempamerkan kederhakaan kepada Ulil Amri. Sesuatu kesalahan, jika disembunyikan , ia bukan kesalahan yang perlu dihukum. Seorang yang minum arak, berzina bahkan murtad sekalipun, jika tidak diwar-warkan, maka itu adalah antaranya dengan Allah yang Maha tahu. Namun, jika didedahkan kesalahannya itu kepada khalayak, ia menjadi satu jenayah yang membawa implikasi hukum.

Maka, tindakan individu yang gatal tangan menulis pengengkarannya itu di FB adalah satu kesalahan. Tindakan mendedahkan keengkarannya itu adalah satu kebodohan yang tidka perlu dikasihani. Ramai sekali manusia media sosial dengan tindakan bodoh mereka sekarang ini. Apabila berdepan dengan kesan dari kebodohan itu, maka dirayu simpati masyarakat. Seolah-olah diri tidak berdosa dan dizalimi.

Padahal, dirinyalah yang menzalimi diri sendiri. Manusia berlaku zalim ke atas dirinya tetapi dia tidak sedar. Inilah yang berlaku atas ramai manusia.

Maka, jika pihak polis mengambil tindakan terhadap individu terbabit, ia bukan tindakan yang tidak wajar. Tidak boleh dikatakan mengongkong kebabasan. Tidak boleh disifatkan sebuah dictatorship. Ini adalah sifat siasah syariyyah.

Ingat....kejahatan jika disembunyikan, Allah sendiri tawarkan keampunan. Namun, jika mendedahkan kejahatan, itu sudah namanya Muzohirin. Para muzohirin tidak diampunkan. 

Akibat daripada sebuah tulisan, tidak boleh dilenyapkan hanya denagn menghapuskanya daripada media sosila snediri. Dunia hari ini sangat aneh. Sekelip mata apa yang kita catatkan dirakamkan orang. Kalau di sisi malaikat Raqib dan Atid, lagilah cepat dicatat. Maka, apabila ingin buat sebarang catatan, fikirlah guna akal jangan berpandukan emosi. Apa yang namanya emosi itu, adalah kebodohan. Emosi adalah sebusuk bau kentut. Kentut adalah pelepasan di dubur. Janganlah kentut dilepaskan di mulut yang diterjemakan dengan ketipan jari di keyboard.

Allahumma ya Rab.. tolong jaga kami dari kerancuan akhlak dan bicara...


No comments: