CARI BAHAN

Friday, March 13, 2020

Kuasa mengubah cara ahli politik.

Pernah dulu, saya berbincang-bincang dengan seorang teman sekampung tentang hal ehwal politik. Temanku ini sangat marah dengan perkembanngan politik pada masa itu yang memperlihatkan keberanian menteri-menteri Cina. Senag cerita , menteri DAPlah. Kata kawanku ini, menteri Melayu yang ada, tiada telur. Tidak berani membela agama dan bangsa!

Aku berfikir tentang apa yang dia katakan itu. Mungkin ada benarnya. Tapi aku cuba memberi excuse (pertimbangan) buat para menteri Melayu itu. Kataku, memang bila jadi menteri yang memegang kerajaan, begitulah caranya. Masa jadi pembangkang, cakap ikut sedap dan tak payah fikir apa resikonya. Jadi menteri , setiap buah katanya akan mencanai hubungan kaum, budaya Malaysia dan tatakerama bernegara. 

Masa itu kawanku itu tidak berapa boleh terima. Padanya, berkatalah benar walaupun pahit. Membujur lalu melintang patah. Dalam isu jawi, tak payah ada ada kompromi. Tak perlu bincang. Ini negara kita dan kita berhak laksanakan dasar apa yang kita mahu. Dong Zong pertubuhan yang wajib diharamkan. Tidak perlu lagi bawa bincang. Para menteri waktu itu bodoh dan lemah. 

Aku kata menteri bukan macam kita. Kita boleh sembur sahaja. Mereka kena fikir banyak perkara. Mereka arkitek negara. Mereka bukan anai-anai macam kita.

Apa yang aku katakan boleh dilihat hari ini. Menteri baru yang dilantik dewasa ini, ada sejarah keras dalam kata-kata dan idea-idea mereka yang ekstrem. Apakah semua yang diucapkan masa jadi pembangkang akan dapat direalisasikan? 

Aku boleh maafkan kerana kalau aku sendiripun jadi menteri, lain yang perlu aku buat berbanding masa sebelum jadi menteri.Menteri kena jaga batu bata negara.  Sebab itu jangan terkesima kalau ada menteri kata ' kita akan bincang dengan Dong Zong pasal isu Jawi". Lembut pula bunyinya.  Jangan terkejut beruk kalau ada kata "syarikat penerbangan dicadangkan agar membenarkan pramugarinya berpakaian menutup aurat". Kenapa dicadangkan pula? Arahkan sahaja. Bukankah kuasa sudah dalam tangan?

Kita akan jumpa dan dengar ungkapan lunak dan berbasa basi yang merimaskan.  Kita mungkin menggetap gigi dan bibir kerana geram. Tapi sabarlah. Kita bukan mendapat para nabi atau malaikat yang menjadi gembala kita.

Ini semua hukum politik. Nak berpolitik kena cerdik. Orang tak cerdik tak payah main politik. Politik juga kena ada banyak comouflage. Cakap tak serupa bikin, lain dulu lain sekarang, telunjuk lurus kelingkin berkait adalah alat-alat politik yang tidak dapat dilarikan  diri daripadanya.

Kecuali....

Kecuali orang diberi rahmat oleh Allah dalam medan politik.

No comments: