CARI BAHAN

Friday, April 05, 2024

Bila akal hilang fungsi.

 Orang cerdik dalam pelajaran tidak semestinya selamat daripada tipudaya para scammer. Scammer itu adalah sejenis dajjal. Mereka menipu orang yang akalnya mudah diperkotak katik.

Ada orang yang kita kenali mereka sebagai seorang terpelajar. Dulu pendidikannya mencapai universiti. Masa di sekolah, dia belajar subjek yang susah dna sukar majoriti pelajar lulus. Kalau tanya dia, belajar apa dulu. Dia kata belajar, Sains, Fizik, Kimia, Biologi , Akaun dan Matamatik Tambahan. Al-Hasil, nampaklah hebatnya dia masa zaman sekolah dan universiti.

Tapi , lepas habis universiti dan bekerja dengan kerjaya yang hebat, lain pula jadinya. Kerjanya jadi engineer, akauntan, peguam, CEO Syarikat dan macam-macam jawatan besar dan berduit. Hasil kecerdikannnya dalam pendidikan, dia dapat kerja yang bagus.  Tapi, ramai ornag yang macam ini jadi mangsa scammer.

Aa yang percaya tok bomoh.

Ada yang terpengaruh ajaran sesat bawaan Tok Ayah yang tak sekolah tinggi.

Ada yang mudah percaya dakwaan Imam Mahdi sudah nak keluar dan korbankan harta untuk menyambutnya.

Ada yang membontoti Ahli Bid'ah dalam agama dan menompang kebohongan sang ahli bid'ah itu.

Sepertinya, akal dan kebijaksanaannya yang digapai semasa zaman belajar tidak berfungsi.

Kekadang, dia ada ijazah, MA dan Doktor, tapi jadi pengikut budah lepasan pondok yang pandai sembang kempen derma infaq bina Madrasah. Atas semangat agama yang diwar-warkan, dikorbankan hartanya buat memperkaya budak pondok tadi. Banyak Madrasah yang dibina hanya jadi lubuk duit memperkaya pengusahanya.

Pernah kulihat, pengikut ajaran sesat , orang-orangnya bukan sebarangan. Orang kaya dan punya latarbelakang persekolahan yang tinggi. 

Kenapa boleh jadi begitu??

No comments: