CARI BAHAN

Sunday, January 26, 2020

HIKAYAT DENDAM

Saya tak tahulah, betul ke tidak. Kata orang tuan dendam kepadanya. Dendam tuan berkarat dan berselaput lumut.Memang payah nak buang rasa dendam dalam hati. Itu memang diakui oleh orang-orang yang ada pengalaman menyimpan dendam. Andainya mati bangkit semula, dendam yang bertapa dalam hati belum tentu dapat dileraikan.

Tapi, betapapun tuan mendendaminya, jika sudah suratan Tuhan "Kun Fayakun", akan berlakulah apa yang tuan takutkan. Apa yang tuan selalu amarankan tentang musuh tuan itu, dengan kehendak Tuhan, akan terjadi jua. Kekadang Tuhan berpihak kepada orang berdosa berbanding abid berpahala ribu laksa. Malahan kekadang, Tuhan berpihak kepada orang kafir berbanding ornag yang beriman. Tuan ada hikmahNya yang tidak terjangkau oleh kita.

Tuan memang nampak berbulu dengannya walaupun tuan cuba menutup perasaan itu. Daripada kata-kata tuan, orang boleh faham bahawa tuan tidak suka pada si folan itu. Suka atau tidak suka, bukan tuan yang menentukan masa depan. Sedikit masa lagi, alam yang berkabus dan penuh tandatanya ini akan terbuka. Tidak tahulah jika senadainya yang terpampang depan mata apa yang bertentangan dengan kemahuan tuan, di manakah tuan akan sorokkan muka tuan.

Tak baik menyimpan dendam. Kalau tuan dendam kepadanya, uraikanlah. Demi kesejahteraan kampung halaman, tuan usah bersengketa dengannya.

1 comment:

monyet said...

AJOQQ agen jud! poker online terpecaya dan teraman di indonesia :)
gampang menangnya dan banyak bonusnya :)
ayo segera bergabung bersama kami hanya di AJOQQ :)