CARI BAHAN

Friday, January 17, 2020

Kenapa jadi pemimpin?

Para pemimpin bercakap tentang kereta rasmi yang perlu ditukar, harga beratus ribu, patuit dicela. Kenapa para pemimpin hari ini melihat kereta rasmi itu sebagai hal yang penting dan perlu? Apakah tidak molek jika pemimpin guna kereta sendiri ketika bertugas dan tak payah ada kereta rasmi. Kalau nak ada pun, biarlah kereta yang murah sahaja. Kereta yang sama dengan kereta kebanyakan rakyat. 

Berapa ramai kakitangan awam yang menjalankan tugas negara, pakai kereta sendiri. Kemudian buat tuntutan kos sahaja. Kekadang habuk pun tak dapat. Namun, tetap jalankan tugas berikutnya dengan gunakan kereta sendiri..

Ini, para pemimpin bertubuh belang-belang, ketika hendak menghalalkan pembelian kereta rasmi, beri alasan, sudah 10 tahun tak tukar kereta. Sudah ditukar, kereta mahal pula yang dipilih. Padahal rakyat yang mengangkat mereka ada yang masih berbasikal rantai kendur. Motosikal pun seat cabuk. Kereta pun asyik meragam. 

Sejak bila budaya pemimpin berkereta rasmi ini ditanam dalam urus tadbir negara? Apakah peraturan itu turun daripada wahyu atau hanya bikinan akal manusia yang mereka-reka gaya hidup para pemimpin. Pemimpin mana yang berhati nurani berani mengubah tradisi bodoh ini?

Jika pemimpin organisasi peringkat rendah, jabatan , pejabat dan sekolah boleh berkereta sendiri dan kemudian klaim perjalanan, mengapa pemimpin politik berlebihan. Hatta minyak tidak perlu isi. Tol pun tak kena. Kos maintanance pun lepas. Namun rakyat tidaklah dibela sunguh-sungguh. Banyak menabur air liur  berjanji itu dan.

Saya mohon mencadangkan-Hapuskan amalan memberi kereta rasmi kepada para pemimpin. Para pemimpin guna kereta sendiri. 

Kelak, orang tak berlumba lagi mahu jadi pemimpin. Hari ini, yang gila mahu jadi pemimpin, masuk bertanding pilihanraya, kebanyakannya kerana tertarik dengan kehidupan sebagai pemimpin yang penuh dengan dodoian. Dapat elaun yang tinggi, rumah besar, driver dan kenderaan rasmi. Sebab itu berlumba dan berebut. Kalau kelebihan itu dihapuskan, maka mereka akan kata:

"Saya tak mahu mahu jadi pemimpin dah...pilihlah orang lain!"

Pemimpin hari ini banyak yang minta dan buru jawatan itu. Allah tidak bersama orang yang minta jawatan! Bila Allah tak bersama, banyaklah pincangnya.

1 comment:

monyet said...


AJOQQ menyediakan 8 permainan yang terdiri dari :
Poker,Domino99 ,BandarQ,BandarPoker,Capsa,AduQ,Sakong,Bandar66 ( NEW GAME )
Ayo segera bergabung bersama kami di AJOQQ :)
Bonus : Rollingan 0.3% dan Referral 20% :)