CARI BAHAN

Wednesday, August 28, 2019

Ketika air melimpah ke paras hidung.

Pada zaman dahulu kala, ada seorang raja yang memaksakan rakyatnya untuk makan daging babi. Ada seorang ulama yang dihormati yang menjadi panduan rakyat. Raja tersebut mahu agar ulama itu makan daging babi lalu rakyat akan menjejakinya.  Beliau mengancam akan membunuh ulama itu jika tidak mahu mengikut perintahnya. 

Lalu, dihantar polis untuk menangkapnya. Polis itu, sewaktu bertemu ulama tersebut telah menyusun siasat menyelamatkan ulama tadi. Dia memberitahu ulama tersebut bahawa nanti dia akan sediakan daging kambing. Bila raja suruh bawa keluar daging babi, dia akan keluarkan daging kambing. Dengan cara itu, ulama tersebut tidak perlu makan daging babi, sebaliknya makan daging kambing. Oleh itu selamatlah dia daripada makan daging babi dan dia tidak perlu melwan kehendak raja yang zalim itu.

Pada hari yang ditentukan, dibawalah ulama tersebut ke depan raja. Disuruhnya bawa daging babi. Polis tersebut pun bawalah daging itu ke depan ualam itu. Polis itu mengenyitkan mata memberi isyarat kepada ulama itu supaya makan. Dia seolah-olah menyatakan kepada ulama itu bahawa daging yang disangka babi oleh raja dan orang sekeliling itu adalah daging kambing. 

Namun, ulama itu enggan makan. Polis itu terkejut dengan keengganan ulama itu, padahgal mereka telah buat persetujuan. Raja sangat marahkerana ulama itu enggan ikut perintahnya. Lantas, ulama itu diperintahkan supaya dibunuh. Sebelum dibunuh, polis itu berbisik kiepada raja itu.

" Kenapa tuan tidak mahu makan, bukankah sudah aku katakan itu adalah daging kambing??".

" Memang aku tahu itu daging kambing", kata ulama itu.

" Lalu, kenapa tuan masih tidak mahu makan??", tanya polis.

" Agar orang ramai tidak mengatakan aku makan daginng babi lalu mereka menganggap daging babi halal...", kata ulama itu

Ulama itu pun dibunuh. Orang ramai pun menyebutnya, dia dibunuh kerana mempertahankan prinsipnya. Kalaulah dia makan, orang ramai akan menyebutnya dia selamat kerana sanggup makan daging babi. Biarpun yang dimakannya itu halal pada matanya, tetapi ia haram di mata orang ramai. 

Inilah saatnya, kepentingan jangka panjang diutamakan. Kepentingan umum diaulakan. Biarlah diri terkorban, asalkan kebenaran tetap kekal dan dipandang tegak berdiri.

Kekadang, pada saat pertembungan antara kebatilan dan kebenaran memuncak hingga umpama air melimpah ke paras hidung, karam lemas itu lebih mulia daripada diselamatkan daripada lemas.

No comments: