CARI BAHAN

Thursday, August 22, 2019

GOJEK

Persatuan Pemandu Teksi marahkan kerajaan kerana mahu meluluskan perkhidmatan Gojek di malaysia. Sebelum ini kemarahan itu juga ditumpahkan kepada kerajaan kerana membenarkan perkhidmatan e-hailing seperti Grabcar. Alasannya , ia merosakkan perkhidmatan teksi. Ia seperti masukkan pasir dalam periuk nasi golongan pemandi teksi.

Melihat kepada bantahan mereka ini, dapat dikenal bagaimana pemikiran monopoli yang disuburkan pada zaman pemerintahan lalu masih belum dapat mereka lucutkan dari corak berfikir mereka. Kalau boleh, persatuan pemandu teksi itu mahu hanya perkhidmatan teksi yang dibenarkan beroperasi. Dengan cara demikian, mereka dapat menjana pendapatan yang lumayan. Biarlah pengguna mengeluh macam mana sekalipun, mereka tiada pilihan.

Kini , pengguna ada pilihan. Ramai yang lebih suka memilih Grabcar. Peluang pemandu teksi makin kurang. Kini ditambah lagi dengan Gojek. Mana tidka malatahnya para pengusaha teksi. Makin susutlah nilai mereka.

Dunia perlukan persaingan. Siapa yang terbaik , dia akan mendapat pilihan ramai. Jangan jadikan dunia dimonopoli oleh diri sendiri. Pemikiran monopoli adalah sampah hanyir yang tidak boleh lagi dipertahankan.

Usahlah bercakap pasal benda negatif yang mungkin datang bersama perkhidmatan Gojek. Kalau nak dikira, teksi pun ada. Nilai positif yang banyak dan itulah yang perlu dimanfaatkan.

No comments: