CARI BAHAN

Sunday, May 19, 2019

BONUS RAYA

Ramai orang memperdebatkan jumlah Bonus Raya yang diberikan kepada kakitangan awam pada tahun ini. Setahun selepas PH memerintah. Ada yang marah dan mencebir. RM450 sahaja? Kerajaan Najib dulu bagi lebih banyak iaitu RM500. Baik lagi kerajaan DS Nabib. Kata para yang mencebir itu. 

Ada pula yang membela.  Ada pula yang bersyukur, Ada yang tidak kisah. Kalau hendak dikira, aku antara yang tidak kisah.  Pada fikiranku, gaji kerja kerajaan yang Allah kurniakan sudah lebih RM5000.00 Apalah hendak digunakan dengan bonus tak sampai RM500. Rendahnya bonus tidak buatkan hatiku gundah. Tidak juga jadi sebab aku rasa tertipu atau atau tidak puas hati. Kalau dapat bnus RM10 pun aku bersyukur dan tidak ambil hati. 

Aku bersyukur sebab Allah telah kurniakan razeki yang mudah buatku setelah melalui zaman masa lalu yang tidak bergaji. Para pengeluh, kenang kembali masa kalian hidup tanpa pendapatan bekerja kerajaan. Waktu itu kalian buat kerja macam-macam. Ada kerja berniaga burger, jual insuran, jadi penghantar surat bahkan ada yang menganggur. Kemudian, nasibmu berubah dan Allah berikan kamu jawatan dalam kerajaan. Kerja pejabat kerajaan. Kerja di sekolah sebagai guru. Kerja di hospital dan sebagainya.

Bersyukurlah dapat gaji setelah dulunya tiada gaji. Para petani, penoreh dan lain-lain, mereka tiadapun bonus raya. Patutnya mereka yang dapat sebab mereka rakyat yang kurang berpendapatan. Namun, mereka tidak membina mentaliti mahu bonus raya sebagaimana sikap sebahagian kakitangan awam.

Aku bimbang, kakitangan awam yang tidka menyemai rasa syukur akan mengundang muka Tuhan. Allah boleh tarik razeki yang diberikan pada bila-bila masa. Jadilah rakyat yang bersyukur dan bukan rakyat takbur. Bersabarlah dengan yang ada dan bersukurlah. Allah akan tambahkan razekimu jika kau syukuri yang ada. Allah akan jadikan yang sedikit itu berkat.

Peliharalah hatimu agar tidak dikuasai dendam dan kebencian. Jika Allah menghendaki kerajaan yang ada bertukar kepada tangan pelakun-pelakun lain, ia akan berlaku. Ia berlaku sekalipun anda tidak terlibat mencebur dalam dosa persengketaan kuasa orang yang merebutnya. Namun, gharibnya rembulan, bukan sentiasa menjanjikan munculnya mentari. Ingat itu!

No comments: