CARI BAHAN

Thursday, December 07, 2017

AL-QUDS BAKAL JADI IBU KOTA ISRAIL?

Trump, Presiden US mengisytiharkan Jurusalem sebagai Ibu Kota Negara Israil. Jurusalem adalah Baitul Maqdis dan di sana terletaknya Masjid Al-Aqsa. Ia merupakan masjid ketiga dalam snarai keutamaan masjid dalam Islam. Selain untuk kaum Muslimin, Baitul Maqdis juga merupakan kota suci bagi orang Kristian dan Yahudi. Sejarahnya penuh dengan perebutan dan bertukar tangan antara Kristian, Islam dan Yahudi.

Pengistiharan Trump perpindahan Ibu Kota Negara Haram Israil dari Tel Aviv ke Baitul Maqdis mendedahkan kepada kita bahawa selama ini Baitul Maqdis sudahpun menjadi tawanan Israil. Kalau tidak , bagaimana ia dapat dijadikan ibu Kota negera bangsat itu. Kedengaran dahsyat untuk kaum Muslimin walaupun kedahsyatan tertawannya Baitul Maqdis itu tidaklah terasa. 

Ini merupakan sebahagian daripada perjalanan episod masa depan dalam gubungan Yahudi dan kaum Muslimin. Apa yang telah menjadi suratan tidak akan dapat diubah. Tinggal lagi kita menjalaninya. Cuma bagaimana caranya, ia bukan ilmu kita. Ilmu Allah menyimpan rahsianya. Kita perlu berusaha dalam ruang lingkup kudrat kita.

No comments: