CARI BAHAN

Wednesday, January 29, 2014

PRK KAJANG-MENGAMATI DENGAN TENANG.

Mengamati perkembangan politik terakhir ini, aku agak ukar menetapkan sikap. Kes terbaru melibatkan peletakkan jawatan oleh ADUN Kajang dan pemilihan DS Anwar Ibrahim sebagai bakal calon yang akan bertanding menimbulkan sedikit polimik di kalangan para sarkis politik. Yang memerhati gelagat ahli politik dair luar pagar pun tumpang membakar polimik.

Dr. Maza yang selalu responsif kepada perkembangan politik juga memberi komen dan menyifatkannya sebagai permainan politik yang membazirkan wang rakyat. Kalangan pemimpin muda Pas pula menempelak dan mengancam akan memboikot pilihanraya kecil jika penjelasan munasabah tidka diberikan.  Agak sukar meletakkan sikap diri dalam hal ini. Aku diam memerhati tanpa mahu menyalahkan mana-mana pihak. Sekurang-kurangnya hingga ke tahap ini.

Aku masih beranggapan bahawa seni orang berpolitik tidak harus diukur dengan seni ahli ilmu. Seni politik orang lama tidak seperti seni lenggok orang baru. Sudah tentu tarian makyung itu lenggoknya lebih mendalam daripada mana-mana tarian baru ciptaan masa kini.

Saya harap ada kebaikan dalam permainan ini. Adalah lebih bijak jika kita berlapang dada dan bertenang serta tidak melatah.

No comments: