CARI BAHAN

Tuesday, January 28, 2014

MENCUNGKIL SUARA RAKYAT BUKAN PEMBANZIRAN

Sudah tentu satu lagi pilihanraya kecil akan diadakan di DUN Kajang. Ini berikutan perletakan jawatan oleh penyandangnya, Lee Chin Cheh. Ada pihak menyifatkannya sebagai gelagat politikus yang merugikan wang negara memandangkan apabila PRK diadakan, sejumlah besar wang akan dibelanjakan untuknya. Tanggapan sedemikian adalah berlebihan kerana tanpa PRK pun, perbelanjaan berjalan setiap hari dan kekadang kepada perkara yang lebih tidak berguna daripada PRK. 

PRK diadakan untuk mendapat suara rakyat. Membelanjakan sejumlah wang untuk mendapat pendirian rakyat adalah satu perlaksanaan kepada hak rakyat untuk bersuara. Buatlah pilihanraya setiap hari, ia adalah untuk rakyat. Memberi rakyat peluang bersuara. Itu bukan satu pembaziran. lainlah jika wang negara dibelanjakan untuk perkara yang tidak perlu seperti membeli jet pribadi PM yang baru, menjemput artis luar negara buat persembahan tahun baru dan sebagainya.

Sikap pesimis sesetengah orang dalam menaggapi hal ini hendaklah kita amati dengan cermat.

Yang namanya politik, itu penuh dengan siasat. Politik adalah kebijaksanaan. Politik bukan medan orang dunggu dan lurus tidak bertempat. Politik itu pencak yang rancak dan bukan pacak tercacak.

No comments: