CARI BAHAN

Thursday, January 23, 2014

BERTUDUNG TAPI BERMAKSIAT

Isu Syarikat Pembinaan CASMET tidak membenarkan Marinatasha Isnariah Mustapar membuat persembahan pada acara makan malam tahunannya mungkin mengundang sensitiviti sesetengah kalangan ummat Islam. Syarikat tersebut disifatkan mengamalkan diskriminasi. Oleh kerana kebetulan pula pihak pengurusan atasan yang mengeluarkan larangan tersebut adalah berbangsa Cina, ada sesetengah melebilkannya sebagai rasis.

Walau bagaimanapun, isu tersebut seharusnya dilihat dari kedua-dua belah pihak. Kesalahan jangan hanya dipikulkan kepada pihak pengurusan CASMET. Kesalahan juga seharusnya dipikulkan kepada Marinatasha. Kalau benar beliau ingin mengamalkan cara hidup Islam melalui pemakaian tudung, beliau hendaklah tulus dan ikhlas. Kita tidak boleh terima kalau seorang wanita Islam bertudung tetapi mendedahkan pahanya. Demikian, kita tidak seharusnya boleh menerima jika seorang muslimah bertudung tetapi dalam masa yang sama menari berjoget bergaul bebas.

Beliau bukan membela Islam dengan tindakan menyaman syarikat tersebut yang melarangnya membuat persembahan. Beliau hanya membela keegoan diri yang terasa malu dengan tindakan pihak pengurusan  CASMET. 

Sangat ramai wanita yang bertudung dewasa ini tetapi mereka bertudung bukun demi syariat. Ia hanya sebuah fesyen kerana syariat bukan  hanya pada tudung, tetapi juga pada pergaulan dan akhlak.

No comments: