CARI BAHAN

Wednesday, October 16, 2013

MUFTI BERFATWA BERPICING MATA

Kata mufti Noh Gadut, murtadlah sesiapa yang masih mempertikaikan keputusan mahkamah rayuan yang memutuskan larangan penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam. Fatwa sedemikain mengundang komentar panas dari kalangan ilmuan Islam. Sebagaimana yang telah termaklum, isu penggunaan kalimah Allah oleh ornag bukan Islam, khasnya penganut Kristian berdepan dengan dua sikap yang berbeza kalangan tokoh ilmuan Islam. Ada yang melarang dan ada yang tidak.

Apabila mufti Noh Gadut berfatwa sedemikian, ia seolah-olah mengkafirkan semua yang membolehkan penggunaan kalimah Allah oleh ornag bukan Islam. Sebenarnya, Noh Gadut memperlihatkan keadaan terdesaknya dan mahu memaksakan pendapatnya ke atas semua orang.

Seornag mufti bukan penutur wahyu. Pendapat mufti adakalanya bernanah dan berbau. Mufti hanya manusia yang mudha dipengaruhi oleh sentimen. Di Malaysia, ada mufti yang tebal sentimen kemelayuannya. Ada pula mufti yang taat habis kepada tuannya,sang raja negeri biarpun raja negeri itu bersekongkol dengan ajaran sesat yang difatwakan sendiri olehnya. Pendek kata, mufti yang ada kian celaru. Pendapat bersimpang siur.

Rakyat awam makin tersasar.

Saya sendiri pernah dihukum murtad oleh seorang algojo UMNO gara-gara berpegang dengan pendapat seorang mufti yang memurtadkan sesiapa yang mencetuskan perpecahan dalam masyarakat. Malang pula, sesiapa yang cenderung fikrah pembangkang dituduh sebagai pemecah masayarakat. Justeru, murtadlah semua pembangkang kerajaan menurut algojo dunggu itu.

Mufti ....mata  kian sempit. Glaukoma dan katarak melapisi kekuatan fekah sendiri.

No comments: