CARI BAHAN

Tuesday, June 04, 2024

Akibat tulisan sendiri

Khabarnya seorang guru sedang tak lena tidur gara-gara komen dalam laman FB berhubung satu program pengajian Kitab Turath anjuran Kerajaan Selangor. Komennya berunsur pesimistik dan memperlecehkan program itu sebagai sia-sia lantaran kecenderungan politik yang mendokong Kafir Harbi. Semangat politiknya yang membawa kepada pelebelan kafir harbi ke atas sebahagian daripada mustautinin Malaysia adalah lambang kepada sikap melampau. Sikap sebegini boleh membawa kepada penyuburan minda Khawarij yang satu ketika pernah menghantui ramai rakyat negara ini,


Khabarnya, guru itu sudah membuat posting mohon maaf atas keceluparannya.


Namun,satu perkataan yang telah diucap bukan macam sampan yang terlajak boleh dikayuh mundur kembali.Ia ia adalah seumpama anak panah yang telah meninggalkan busurnya. Satu kata yang diucap atau ditulis telah mengenai sasaran dan pasti membawa resikonya. Khabarnya JPN dan KPM sedang menyiasat guru berkenaan. Sebab itu kita dituntut untuk berhati-hati sebelum bercakap maupun menulis sesuatu. Sesal kemudian tiada berguna. Lidah dan kini jari jemari, adalah anggota yang terpaling seru ada pada seseorang. Ia boleh jadi terpaling baik dan sebaliknya ia juga boleh jadi terpaling jelek.

ِAllah berfirman dalam Quran Dalam Surah An-Nur ayat 15:


إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّا لَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِ عَظِيمٌ 
(Ingatlah) di waktu kamu menerima berita bohong itu dari mulut ke mulut dan kamu katakan dengan mulutmu apa yang tidak kamu ketahui sedikit juga, dan kamu menganggapnya suatu yang ringan saja. Padahal dia pada sisi Allah adalah besar.

Nabi SAW bersabda dalam sepotong hadis:



إنَّ العَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بالكَلِمَةِ مِن رِضْوانِ اللَّهِ، لا يُلْقِي لها بالًا، يَرْفَعُهُ اللَّهُ بها دَرَجاتٍ، وإنَّ العَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بالكَلِمَةِ مِن سَخَطِ اللَّهِ، لا يُلْقِي لها بالًا، يَهْوِي بها في جَهَنَّمَ.

Hamba itu mengucapkan sepatah kata karena yang  Allah redhai, tanpa disangkanya dengan sebab kalimah itu Allah meninggikan derajatnya karenanya beberapa derajat, dan sesungguhnya  seorang hamba mengucapkan sepatah kata yang dimurkai Allah, tanpa disangka akibatnya,  maka dia pun masuk neraka jahannam disebabkan kalimah itu.

( Hadis Riwayat Bukhari: No 6478)


Hadis ini lebih jelas maskudnya jika dibaca apa yang ada dalam Sunan Ahmad (15425), Tarmizi(2319) dan Ibn Majah(3969), riwayat Bilal bin Al-Harith Al-Muzani bahawa Sabda Rasulullah SAW: 


إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَتَكَلَّمُ بِالْكَلِمَةِ مِنْ رِضْوَانِ اللَّهِ مَا يَظُنُّ أَنْ تَبْلُغَ مَا بَلَغَتْ فَيَكْتُبُ اللَّهُ لَهُ بِهَا رِضْوَانَهُ إِلَى يَوْمِ يَلْقَاهُ ، وَإِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَتَكَلَّمُ بِالْكَلِمَةِ مِنْ سَخَطِ اللَّهِ مَا يَظُنُّ أَنْ تَبْلُغَ مَا بَلَغَتْ فَيَكْتُبُ اللَّهُ عَلَيْهِ بِهَا سَخَطَهُ إِلَى يَوْمِ يَلْقَاهُ


Sebab itu, nak tulis apa-apa fikir guna dhamir dan jangan pakai nafsu. Terlebih aula kalau seorang yang bernama guru kerana guru dilihat masyarakat sebagai orang cerdik dan pintar. Kalau sampai guru dilihat sebagai orang bodoh, pongah dan gopoh, maka hilanglah kemuliaan martabat seorang guru. Jika terjadi demikian, keliling dunia mandi tujuh sungai utama pun tidak boleh menyucikan diri!

Tindakan ke atas sesuatu ucapan tidak harus dilihat sebagai kekangan atas kebebasan bersuara. Islam menghargai kebebasan bersuara tetapi suara yang didasari kebenaran dan fakta. Suara yang tidak mendatangkan sengketa, perpecahan dan tidak menyakiti  orang lain. Jika suara-suara itu diberi kebebasan sepenuhnya, maka pertanyaan lain adalah apakah hak yang samaperlu juga diberikan kepada mangsa? Satu ornag fitnah ornag lain dan bersandar kepada kebebasan bersuara, maka seharusnya mangsa fitnah juga perlu diberi kebebasan bersuara untuk fitnah balas. Demikian juga pihak berwewenang yang bertindak sebagai pihak berkuasa perlu diberi kebebsan bertindak. Itu jika kita mahu bercakap mengenai hak dan kebebasan. Hak dan kebebsan bukan prerogatif sebelah pihak. Maka peratusan diperlukan untuk mengekang penyalahgunaan hak.

No comments: