CARI BAHAN

Thursday, June 22, 2023

Hikayat: Wanita yang diselamatkan Allah

 Telah menukilkan kisah ini oleh Ibn Al-Jazari dalam kitabnya yang bernama:

الزهر الفائح في ذكر من تنزه عن الذنوب والقبائح

Satu hari ada seorarang wanita dilihat oleh seorang yang soleh bertawaf di keliling Kaabah sambil berkata:

يا كريم عهدك القديم! 



Maka orang soleh tadi pun bertanya, apa sebabnya dia mengulangkan kalimah itu. Apa ceritanya?

Maka wanita itu pun menceritakan kisahnya. Satu ketika dia belayar di laut bersama anaknya yang masih kecil. Malangnya kapal yang dia tumpangi itu peah dipukul ribut dan ombak. Dia menyelamatkan diri dengan berpaut pada sebatang kayu dan dia memegang anaknya. Ketika itu, ada seorang penumpang lelaki yang juga terselamat datang berpaut sama di batang kayu itu. Lelaki itu menggodanya lalu diingatkan oleh wanita itu kepadanya dengan katanya:

ياعبدالله نحن في بلية لانرجو السلامة منها بطاعة فكيف بالمعصية؟

Wahai hamba Allah, kita dalam musibah, kita mengharapkan selamat dengan ketaatan, maka bagimana maksiat boleh menjemput keselamatan?

Lalu lelaki tidak mempedulikan peringatan sang wanita. Malah, dia mencapai anak kecilnya dan dilemparkan jauh dari mereka.Maka wanita itu pun berdoa dengan katanya:

يا من يحول بين المرء وقلبه حُل بيني وبين هذا الرجل بحولك وقوتك إنك على كل شيء قدير

wahai Tuhan yang menguasai apa yang ada antara seseornag dan hatinya, jaihilah antaraku dengan lelaki ini dengan kekuatanmu. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa atas segala sesuatu.

Lalu, tiba-tiba ada seekor ikan besar muncul dan menelan lelaki itu. Wanita itu dihanyitkan dan selamat sampai ke sebuah daratan . Di sana dia ditemui orang dan dikisahkan kisahnya yang ajaib itu. Tetapi orang di daratan itu menceritakan kisah yang lebih ajaib lagi. Kisah bagaimana mereka didatangi oleh satu haiwan laut yang di belakangnya ada seorang anak kecil dan mereka disuruh menjaganya.

Rupanya anak kecil itu adalah anak perempuan tadi. Dia pun dikembalikan kepada ibunya.


Download Kitab:


No comments: