CARI BAHAN

Sunday, December 16, 2018

Bila ustaz dihalang bersiaran di TV

Apabila seorang ustaz masuk TV, orang ramai anggap perkataannya ada otoriti. Boleh jadi ada tanggapan otoritinya menyamai otoriti sang mufti. Kekadang, ada budak baru belajar, masuk TV cakap agama, banyaklah salah silapnya. Orang ramai yang dengar  rancangannya pegang apa yang dikatakannya. Apa yang ustaz lain cakap, tak masuk TV tidaklah sehebat ustaz TV.

Ustaz TV inilah dipanggil sebagai ustaz selebriti. semenjak dua menjak ini, isu ustaz selebriti menghangatkan persada media sosial negara. Ini berikutan beberapa kenyataan yang mengelirukan yang dituturkan. Maka, timbullah tempelakkan terhadap mereka dan mereka pun dipanggil ustaz mee segera.

Tular pula sehari dua ini senarai beberapa orang ustaz yang dilarang masuk TV. Nampak macam ada tangan-tangan politik. Ustaz yang dilarang itu dikenali penyokong kuat parti pembangkang dan kuat menyerang kerajaan baru sewaktu belum berkerajaan dna juga sesudah berkerajaan. Apabila ada larangan ke atas mereka untuk bersiaran di TV, ia dilihat sebagai tindakbalas kerajaan ke atas mereka atas nama dendam politik.

Kisah ustaz kena gam ini biasalah. Bukan sahaja zaman kini. Zaman kerajaan lama dulu pun begitu. Kena gam di TV tidak seteruk kena gam daripada masuk ke negeri tertentu. Ada negeri gam ustaz tertentu kerana syak wasangka aliran. Kes semacam itu lagi berat. Jadi, kalau digam daripada TV, itu bukan menghairankan. TV itu kerajaan punya dan kerajaan ada hak untuk membataskannya.Tapi negera ini milik bersama  dan melarang orang masuk mengajar dalam wilayah tertentu adalah keterlaluan.

Biarlah...bumi Allah tidka sempit. kalau penceramah di halang dengan cara tertentu, itu cabaran. Ustaz kalau hadapi cabaran, kena gembira dan bersyukur. Itulah cara Allah menapis agar pendakwah itu benar-benar atas jalan nabi. Sesiapa banyak bala bencananya, makin dekatlah dia dengan manhaj nubuwwah.

No comments: