CARI BAHAN

Sunday, July 15, 2018

ISU-ISU PASCA PRU 14

Banyak isu terkait dengan tinda tanduk kerajaan baru PH yang sedang kita depani. Pembangkang, daripada pihak UMNO dan juga Pas, dari semasa ke semasa menimbulkan isu-isu. Sehingga kini, belum 100 hari memerintah, sudha berderet-deret isu yang dibentangkan untuk khalayak massa. Banyak sekali polemik politik, sehingga aku tidak dapat senarai semuanya. Sekadar ingat dan terlintas, aku senaraikan isu-isu tersebut:

  1. Isu Perlantikan Menteri Kewangan- Kenapa mesti LGE? Sepatutnya seorang menteri berbangsa Melayu atau orang yang tidak terpalit engan kes rasuah.
  2. Isu Kada hutang negara.
  3. Isu Tabung Harapan Malaysia.
  4. Isu Penggeledahan rumah dan bangunan terkait dengan DS Najib yang dibuat pada bulan Ramadhan.
  5. Isu Pendakwaan kes 1MDB yang tidak dijalankan selari dengan dakwaan ada bukti sebelum PRU14 lagi.
  6. Perlantikan Peguam Negara
  7. Isu pengiktirafan sijil UEC.
  8. Perlantikan Ketua Hakim Negara.
  9. Isu JAKIM
  10. Isu penamatan khidmat lantikan politik.
  11. Isu kenyataan Mujahid Yusuf Rawa.
  12. Isu Tuntutan Pemuda DAP agar dilantik Nga Kor Ming sebagai Menteri.
  13. Isu Kuantiti menteri.
  14. Isu harga barang yang tidak turun walau selepas GST disifarkan.
  15. Isu peruntukan tidak seimbang antara YB Kerajaan dan YB pembangkang.
  16. Isu Royalti Petrolium untuk negeri Kelantan dan Terengganu.
Banyak sekali isu yang ditimbulkan. Sesetengah isu adalah bersifat camputangan terhadap gaya dan corak pentadbiran kerajaan baru.  Sudah tentu, cara dan gaya pentadbiran kerajaan lama akan berubah. Berdepan dengan perubahan itu, sebahagian rakyat tidak biasa, bimbang status qou, nasib islam dan Melayu. 

Apabila sekelompok orang berkuasa, maka yang berkuasa itulah akan menentukan halatuju pemerintahan. Bagi yang tidak berkesempatan beraih kuasa, seharusnya berlapang dada dan paling ideal membantu melestarikan agar tidak tersasar. Hasutan-hasutan melampau, mengobar kebencian dan permusuhan adalah bertentangan dengan semangat pilihanraya dan demokrasi.

Menjelang PRU15, bila dekat pilihanraya, barulah berdegang degung semula. Kalau-kalau ada harapan menang dan meraih kuasa untuk dilaksanakan semua yang diharapkan selama ini.

No comments: