CARI BAHAN

Thursday, January 11, 2018

Isteri Donald Trump.

Saja nak kongsi kisah kelas masa akhir tadi di 6 Jayyid. Saya mengajar Al-Quran dengan ustaz Yahaya. Dah habis baca Quran, masa ada berbaki sekitar 15 minit. Saya buat kuiz, tanya soalan. Siapa dapat jawab bagi hadiah RM1.00. Dah habis empat soalan ditanya, semua dapat dijawab. Mereka minta soalan satu lagi pada masa-masa lonceng balik dah nak bunyi. Macam terpaksa, aku lontarkan soalan...

" Apa nama isteri Donald Trump?"


Sebenarnya aku sendiri pun tak tahu jawapannya. Manalah aku nak hafaz nama isteri samseng Amerika itu. Baik aku ambil tahu nama isteri Ahmad Maslan ke atau nama girl friend lama GB sekolah kita, paling kurang. Hehe...Tuan GB jangan marah. Tapi dah terpacul soalan berkaitan orang seberang benua.

Murid-murid ternganga.Soalan tak tersangka agaknya.

"Aduss ustaz...mana kami tahu!", Suara memprotes.

Wafi anak cikgu Nazrol yang tak mahu menyerah percuma, menebak...

" Fatimah ustaz!",

"Hah!",

Murid-murid lain ketawa. Seorang murid perempuan bersuara.

" Ustaz, Akma nak jawab!", dia bersuara bagi pihak kawannya, Akma Nafeesa. Aku persilakan Akma Nafeesa mencuba.

" Malania Trump..", jawab Akma.

Aku terdiam. Betul ke jawapan ni? Ada HP di tangan. Ada akses internet masih berbaki hasil top up 3 hari lepas. Aku segera google.

Memang betul. Isteri Donald Trump bernama Melania Trump. Akma memenangi hadia RM1.00 untuk soalan terakhir itu. Budak ini menunjukkan kelebihannya dalam pengetahuan Am yang banyak rakan sebaya tidak mengendahkannya.

Itulah cerita nak kongsi. Murid-murid kita, bijak-bijak belaka.

No comments: