CARI BAHAN

Saturday, January 21, 2017

Melestarikan syukur

Bangun pagi, rupanya aku masih sihat. Aku masih punya anak dna isteri. Aku teringat ucapan nabi Sulaiman ketika baginda merasa syukur dapat memahami bahasa semut yang berbicara. Baginda berkata:

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ   
(Surah An-Namlu: Ayat 19)
 
Baca berita pagi ni di FB dan Portal-portal. Ada insan malang yang dipenjara kerana tuduhan  jenayah. Aku cuba memikirkan kalau aku yang ditimpa malang tersebut. Memang rasa gelap dunia. Mungkin rasa putus asa. Syukur Allah tidak uji aku dengan hal yang sedemikian. Rasa sangat bersykur. 

Tadi, masa keluar rumah, nak pergi solat subuh di masjid Ghairu Jamek Nurus Sa'adah, lihat keretaku dua biji depan rumah, bawah garaj, semuanya selamat. Tidak ada kejadian pecah cermin  kereta atau gril pagar terkeluar daripada roller angkara pencuri yang menceroboh, aku rasa bersykur. Allah selamatkan harta bendaku. Ini pun nikmat yang perlu disyukuri. Allah sebaik-baik penjaga. 

Kehidupan masih selesa. Masih punya kehormatan diri di kejiranan. Di surau masih dihargai dan dihormati sebagai sang ustaz.  Belum ada pembenciku seperti mana pernah terjadi sewaktu di Sandakan dulu. Ini pun aku syukuri. Ia adalah nikmat Allah SWT yang tidak terhingga.

Aku sedar bahawa aku perlu biasakan untuk menyebut doa kesyukuran yang sering manjadi ungkapan para nabi-nabi. Juga ungkapan Abu Bakar As-Siddiq setelah umurnya menjangkau 40 tahun sebagaimana dinyatakan dalam ditafsirkan oleh para mufassirin dalam Surah Al-Ahqaf, ayat 15.


وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ

No comments: