CARI BAHAN

Friday, November 04, 2016

Pemimpin berbohong.

Mereka yang jadi pemimpin dan berbohong kepada rakyat, tidak sama dengan bohong-bohong kaki temberang di kedai kopi simpang tiga kampung. Tidak sama dengan bohong tukang cerita yang berceramah menyedapkan halwa telinga.


Mereka yang jadi pemimpin dan berbohong kepada rakyat adalah satu jenayah yang payah untuk dimaafkan.


Bukan sahaja rakyat tidak patut maafkan, Allah SWT pun sukar hendak maafkan.


Satu waktu dahulu, masa kempen pilihanraya janji akan buat projek itu dan ini, tetapi kemudian lepas pilihanraya, mungkir janji. Itu namanya bohong!


Dulu sebelum GST dilaksanakan, rakyat diyakinkan bahawa GST akan menurunkan harga barang, tetapi bila GST sudah berjalan, harga barang jadi naik dan malambung-lambung. Ini pun satu pembohongan.Minyak masak 5kg berharga sekitar RM13.00 boleh naik melebohi RM20.00.


Dulu, masa mahu naikkan harga minyak petrol dan disiel, katanya ia akan naik turun ikut harga pasaran dunia. Waktu harga minyak dunia jatuh, harga minyak dalam negara masih naik juga. Ini juga bohong.


Masa angkat sumpah jadi pemimpin, janji jaga amanah negara. Jaga khazanah negara, Tapi bila sudah jadi pemimpin, pecah amanah.Bohong.


Dulu masa kempen, kata nak jadi pemimpin rakyat. Hidup macam hidupnya rakyat. Amalkan syariat dan ikut nubuwwat. Tidak akan bermewah-mewah di atas derita rakyat. Tapi, bila sudah diangkat, bertukar jadi ningrat. Rumah besar dan kereta mewah penuh sampai luar garaj. Pemimpin macam ini juga pembohong.


Pemimpin berbohong diberikan amaran oleh Rasulullah SAW dalam hadis:


ثلاثة لا يكلّمهم الله يوم القيامة، ولا يزكيهم ولا ينظر إليهم ، ولهم عذاب أليم: شيخ زانٍ، وملكٌ كذاب، وعائلٌ مستكبر


Tiga jenis manusia yang Allah tidak akan bercakap dengannya, tidak membersihkan dosanya serta tidak pandang kepadanya di akhirat kelak. Bagi mereka azab pedih menanti. Mereka ialah:
1-Orang tua yang berzina
2-Pemimpin yang berbohong
3-Orang miskin yang sombong.
( Hadis Riwayat Muslim)

Kalau nak selamat, rasa tak mampu jadi pemimpin yang amanah dan jujur dalam khidmat, baik tolak daripada jadi pemimpin. Dunia singkat, akhirat sana takut merempat.

No comments: