CARI BAHAN

Tuesday, March 01, 2016

Keluar parti tidak merosakkan jasa.

Supaya orang yang berakal berfikir...

Bahawasanya sebuah parti itu adalah wadah bikinan manusia. Bebas keluar dan masuk. Keluar parti tidak menjatuhkan iman dan ia juga tidak merosakkan amal baik bertahun-tahun dalam parti tersebut.

Dalam kes Tun Dr. Mahathir Muhammad, ini kali kedua dia isytihar keluar UMNO. Malah, terdahuli pada zaman awal pembabitannya dalam politik, dia pernah dipecat daripada UMNO. Dia keluar masuk UMNO. Itu sudah biasa baginya. Maka, tindakannya keluar UMNO baru-baru ini bukan satu hal yang besar. Ia adalah sebuah permainan politik olehnya. Ketika jalan-jalan politiknya berdepan dengan kebuntuan, beliau menggunakan jalan keluar daripada parti yang mendokongnya serta dia dokong selama hidupnya.

Ketika beliau keluar dari UMNO pada zaman Pak Lah, lalu dia masuk semula pada zaman DS Najib, beliau tetap disebut dengan jasanya kepada negara. Jasanya sebelumnya tidak musnah kayak seorang yang murtad dari agama yang termusnah amalnya dalam Islam. Itu adalah kerana keluar UMNO bukan seperti keluar Islam. Perlu juga difahami bahawa keluar mana-mana parti pun tidak sama seperti keluar Islam. Amal soleh dalam parti yang diperjuangkan sebelumnya tidak musnah dengan keluar meninggalkan parti tersebut.

Supaya orang yang berakal waras sentiasa berlapang dada. Dalam peristiwa kes Tun Mahathir, kita ditunjukkan bagaimana tindakannya keluar UMNO dan kemudian masuk kembali, dia tetap disebut kebaikannya sebelumnya. Amalnya dalam UMNO tidak dilenyapkan.

Maka, beberapa pemimpin PAS yang keluar PAS dan menyertai parti lain, padahal jasa mereka dalam PAS sangat besar, janganlah dinafikan jasa mereka. Mereka punya amal soleh yang besar dan kebesaran itu akan kekal bersama mereka sepanjang hidup mereka dan insya Allah akan dibawa menghadap Allah SWT di akhirat. Sikap lapang dada perlu ada pada pemuda-pemudi perjuangan PAS dalam menilai para pemimpin yang telah keluar meninggakan pas sama ada menyertai Amanah maupun menyertai UMNO atau mana-mana wadah sekalipun.

Manusia hanya dipinjamkan usia untuk menunjukkan jasa. Berbuatlah sebelum masanya hilang.


No comments: