CARI BAHAN

Thursday, December 24, 2015

FORMULA YANG PATUT DIJAUHKAN.

Selepas pilihanraya yang ke-14 nanti, andaikan PAS mendapat 20 kerusi. Pakatan Harapan dan BN masing-masing punya kerusi yang seimbang dan tidak melayakkan mana-nama pihak untuk memerintah negara.Ketika itru, sokongan PAS akan jadi penentu. Jika PAS menyokong BN, maka, BN akan memerintah. Pada saat itu, nilai PAS sangat tinggi. Itu pola politik pasca pilihanraya ke-14 yang cuba dibayangkan oleh Ust. Tuan Ibrahim Tuan Man.

Sekilas pandang, nampak macam PAS cerdik berpolitik. Namun, ada masalah dari segi jatidiri dan kejujuran kepada massa yang mengundi jika pendirian itu yang diambil PAS. Rakyat yang memberi undi kepada sesebuah parti memerlukan kepastian. Jika undi diberikan kepada parti sekian, apa yang rakyat akan dapat. Maka, itulah sebabnya kenapa saban pilihanraya, manifesti dikeluarkan oleh parti yang bertanding.

Rakyat yang bijak dan fikirannya berputar, tidak akan cenderung untuk memilih parti yang terawang-awangan. Apa yang akan berlaku sesudah dapat sokongan, akan diputuskan kemudian. Ini permainan yang pragmatik dan oppurtunis.

No comments: