CARI BAHAN

Monday, January 26, 2015

Perihal Cadangan Larangan Merotan.

Memang merontan anak untuk tujuan mendidik anak bukanlah bahagian terbesar dalam metodologi pendidikan anak-anak. Kenangan masa lalu dipukul ibu bapa sehingga kini memanusiakan kita bukan cerita hikayat yang boleh dibanggakan. Umumnya ibu bapa yang memukul anak-anak pada zaman dulu adalah atas dasar tanggungjawab mendidik walaupun ada kes-kes mereka melewati batas yang dibenarkan agama. Bukan contoh yang baik apabila mengenangkan ada ibu bapa zaman itu yang balun anak tak mahu mengaji quran dengan pelepah kelapa dengan kebengisan yang menggerunkan. Anak-anak melaksanakan perintah ibu bapa dengan rasa takut dan di mata anak-anak, ibu bapa dilihat laksana singa dalam keluarga.

Namun kini, ramai ibu bapa yang hilang sifat rahim sebagai ibu bapa. Kita sering dengar anak-anak didera sehinggakan kanak-kanak kecil dalam asuhan pun didera penjaga tanpa peri kemanusiaan. Watak ibu bapa zaman kini tidak macam dulu lagi. Sifat kebinatangan banyak meresap.

Barangkali kerana itu timbul idea untuk halang ibu bapa merotan anak-anak.

Niat mulia untuk jaga hak kanak-kanak itu kita sanjungi. Demikian pula, niat mulia mereka yang membela kebolehan merotan anak-anak untuk tujuan ta'dib, kita amat sanjungi. Hanya di antara dua situasi itu, ada situasi yang menyimpang. Ada yang ta'til dan ada tafwit. Maka Islam sepatutnya dengan manhaj tausit.

Mereka yang membela hukuman rotan, tidak boleh anggap rotan sebagai perkara utama dalam pendidikan. Nilaiannya sekecil peratusan hudud dalam konsep negara Islam. Ia tidak melebihi daripada 0.1%.

Mereka yang bantah perbuatan merotan anak-anak, janganlah tutup terus hak ibu bapa merotan sehingga dalam semua keadaan, perbuatan ibu bapa merotan anak-anak disabitkan sebagai jenayah.

Sebab itu, ura-ura untuk menjenayahkan ibu bapa yang memukul anak-anak masih terlalu awal untuk ditentang. Saya belum dengar penjelasan terperinci mengenai batas dan had yang mahu diaplikasikan dalam negara kita. Belum terdengar lagi bahawa kesalahan merotan anak-anak itu akan diduplikat daripada contoh negara Sweden.

Saya harap kita mengambil jalan waqar dengan tunggu dan lihat apa sebenarnya yang diinginkan oleh menteri wanita itu. Mungkin niatnya baik, cuma latah kita berlebihan. Dia baru menimba lubuk secebok, tetapi ikan-ikan sudah berlompatan cemas.

No comments: