CARI BAHAN

Friday, December 18, 2020

PENANGAN KUASA



Hari itu, masa PH berkuasa, para pemimpinnya seronak kerana menjawat jawatan menteri yang pelbagai. Tidak pernah mereka mimpikan akan jadi menteri. Bertahun-tahun bergelumang dengan politik, tiba tiba ditakdirkan mendapat kuasa dan menajdi pemerintah, benar-benar diluar jangkaan. Namun kuasa tidak lama. Dengan kejutan yang tidak diduga, kuasa pun hilang. Apabila hilang kuasa,, bermacam cara dibuat untuk kembali ke persadanya.

Sebahagian pemimpin PH yang tersingkir merasa terhutang budi kepada Tun M yang melantik mereka semasa tempoh pendek berkuasa itu.Tun M menjadi punat pusaran usaha mereka untuk kembali berkuasa. Pada sangkaan mereka, dengan menu terdahulu, mereka dapat mengulangkan kembali mimpi indah yang sirna itu.

Sampai hari ini kemelutnya kelihatan. Sebelah kaki pemimpin PH itu dalam Pakatan Harapan, manakala sebelah lagi menguis-nguis belahan Tun M dan Syafie Apdal. PH tidak solid menghadapi PRU 15. Penangan tempoh 22 bulan berkuasa menyebabkan peluh melekit Tun M menempel di bulu hidung segelintir pemimpin PH. Ia menjadi igauan dan racauan di malam hari hingga dini.

No comments: