CARI BAHAN

Friday, July 31, 2020

Hadapi Sahaja PRN

Pembubaran DUN Sabah seharusnya disambut baik oleh semua pihak. Beberapa pihak di atas persada politik sebelum ini yang sering menyeru agar parlimen dibubarkan berikutan krisis politik dalam negara, sepatutnya tidak lagi ragu-ragu dengan keputusan DS Shafie Apdhal memohon pembubaran DUN Negeri Sabah. Jangan kerana merasakan peluang berkuasa sudah di depan mata, maka tindakan membubarkan DUN dilebelkan sebagai menjerumuskan rakyat dalam bahaya. Bahaya Covid19 dan resiko pembaziran wang negara!

Pembubaran DUN perlu didokong sebagai satu jalan penyelesaian kemelut politik yang tidak berkesudahan. Sejak PN mengambil alih kerajaan di peringkat persekutuan, kusut politik kian berserabut. Kegelisahan  sewaktu PH memerintah dulu rupanya tidak dapat diuraikan dengan menukarkannya kepada kerajaan baru. Kerajaan Melayu Islam sebagaimana yang dilebelkan.

Langkah nekad kerajaan negeri Sabah membubarkan DUN jangan diremehkan. Jangan diolok-olokan. Bukankah itu yang sering diharapkan. Sebagaimana yang diharapkan, Allah telah kabulkan. Sekarang setiap aktor politik perlu berentap sebagai anak jantan. Rebutlah dan yakinkan kepercayaan rakyat. Disitulah terpamer sifat jantan sebagai pemimpin. Sifat bacul yang selama ini bersimpul dapat dicairkan.  Mereka yang bersenda dengan undi rakyat akan tahulah untung nasibnya. Cubalah rebut kembali posisi yang sebelum ini mereka rangkul. Gunakanlah pengaruh sendiri.

Jangan omong yang bukan-bukan lagi. Hadapi PRN dengan yakin!

No comments: