CARI BAHAN

Friday, March 13, 2020

Antara pendekkan khutbah dengan batalkan Solat Jumaat.

Dr. Zulkifli Al-Bakri kata solat Jumaat diteruskan, tapi khutbah dipendekkan.Ia sebagai respon terhadap penularan Covic 19 sekarang ini.

Mufti Perlis, Dr. Maza dalam satu kuliahnya mempersoalkan arahan menteri agama itu kerana dia tidak punya bidangkuasa di negeri-negeri. Kecuali , katanya jika menteri agama menggunakan ayat bahawa dia mencadangkan. Namun, Dr. Maza mengakui bahawa Dr. Zul tentu tahu tentang hal itu. Itu bukan isu.

Dr. Maza juga timbulkan persoalan memendekkan khutbah itu, ia satu yang perlu dibuktikan secara santifik dapat mengurangkan resiko Covic 19. Apakah ada beza terhadap penularan wabak antara khutbah yang panjang dengan khutbah yang pendek.?

Hari ini, Jumaat, 13 Mac 2020, negeri Perlis yang Dr. Maza sebagai muftinya, telah keluarkan arahan supaya solat Jumaat dibatalkan di semua masjid dalam negeri Perlis dan digantikan dengan solat Zohor di rumah masing-masing.

Timbul pula persoalan yang sama. Apakah ada pembuktian saintifik yang menunjukkan ada beza terhadap penularan wabak Covic19 antara ada Jumaat dengan tiada Jumaat? Jika hanya sangkaan sahaja, maka samalah dengan cadangan memendekkan khutbah jumaat oleh Dr. Zulkifli itu. Kadang-kadang kita nampak cacatnya cadangan orang tetapi tidak sedar ketempangan rancangan kita.

Kekadang, timbul sangkaan dalam hati saya, negeri Perlis terlalu capat kerana ia mahu mendahulu dalam sesuatu perkara. Sebelum negeri lain buat, biar Perlis buat dulu. Perlis jadi lambang keberanian dna ketegasan. Keyakinan dan kepantasan bertindak.

Sebenarnya, bukan isunya boleh atau tidak solat Jumaat dibatalkan. Orang ramai akur dengan kaedah usul fekah yang dipakai sehingga ke  peringkat boleh meninggalkan yang wajib sekalipun. Cuma, isunya ialah, sesuatu yang dibolehkan itu perlu atau tidak. Sama seperti kes di Perlis, berkaitan kebenaran mengbinkan anak luar nikah dengan bapa biologinya. Bukan isu boleh atau tidak. Kita akur bahawa iada khilaf di sana. namun, apakah ia perlu ? Melihat kepada konflik yang bakal terjadi berikutan keputusan itu, apakah ia benar-benar perlu?.



Moga Allah ampunkan daku jika sangkaanku itu buruk dan tidak wajar. Apa dayaku untuk menepis sangkaan, kerana ia datang tanpa disangka!

No comments: