CARI BAHAN

Wednesday, November 27, 2019

Abu Chin Peng.

Chin Peng dah mati. Mayatnya dah dibakar jadi Abu. Jangan jadi bodoh melahirkan kegusaran tentang abunya dibawa balik ke Malaysia. Keluarganya yang mahu bawa balik. Mereka mahu sempurnakan mayat Chin Peng ikut kepercayaan agama mereka. Abu itu khabarnya ditabur ke laut dna juga Banjaran Titiwangsa. Lantaklah nak tabur kat mana pun. Bukan ada kesan pun. Kalau kita takut nanti kalau abu itu menebarkan semula fahaman komunis di Tanah Melayu, itula ketakutan yang tidak berasas. Khurafat! Manusia mati sudah tiada kuasa apa-apa walau masa hidupnya berkuasa. Sudah tutup buku.

Pasal abu mayat Chin Peng, kalau kita tidak pukul gendang, tidak ada siapa yang peduli. Menyimpan dendam tak berkesudahan itu, bukan perangai dan laku orang beriman. Orang yang sudah mati, apa nak peduli. Move on!. Chin Peng itu, masalah keluarganya. Jika ada ahli keluarga yang jahat, tidak semua kaum keluarga perlu dihukum.

Tak adil kalau anak tok iman hisap dadah, tok imam disuruh letak jawatan.  Dosa anak tok imam, dia sendiri yang tanggung. Tok imam tidak boleh disalahkan. Namun, anak tok imam jangan dihina sampai terasa hati tok imam. Buruk macam manapun, darah dagingnya juga.

Begitulah kita memahami isu Chin Peng dan keluaranya ini.

Jangan pukul gendang menyambut kepulangan Abu mayat Chin Peng. Masa hidup dia ditakuti, tak kan bila dah jadi abu masih takut lagi? Peh...hebat sangat kah dia?

Satu lagi, jadi komunis itu pilihannya. Ramai juga yang bukan Cina yang jadi komunis. Macam Rashid maidin, Syamsiah Pakeh dan Mat Indera. Namun, jangan kerana itu kita menutup pintu buatnya. Masa hidup, jika mereka mahu kembali ke pangkal jalan, pintu sentiasa terbuka. Kalau sesudah mati, apa nak diherankan!

1 comment:

monyet said...


main poker dengan banyak penghasilan
ayo segera hubungi kami
WA : +855969190856